Placówki w sieci
Galeria
Dokumenty do pobrania
Akces do sieci
Wojewódzki Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie i Przedszkola Promującego Zdrowie
Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie i Przedszkola Promującego Zdrowie
„Szkoła promująca zdrowie zwiększa możliwości młodych ludzi do podejmowania działań i dokonywania zmian. Jest miejscem, w którym młodzi ludzie pracując razem z nauczycielami i innymi osobami, mogą osiągnąć sukces. Wzmacnianie młodych ludzi, wspieranie ich wizji i idei, umożliwia im wpływ na ich życie i warunki życia”. (WHO, 1997)
Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991 r. Początkowo rozwijany w ramach Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, od 2008 r. w Europejskiej Sieci Szkół dla Zdrowia w Europie – SHE Member Countries | SHE (schoolsforhealth.org) w wyniku porozumienia WHO/EURO, Rady Europy i Komisji Europejskiej. Polska została członkiem tej sieci w grupie pierwszych ośmiu krajów.
Aktualnie we wszystkich województwach w naszym kraju istnieją sieci szkół i przedszkoli, utworzone w celu łatwiejszego koordynowania i skuteczniejszego wspierania pracy placówek.
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie / Przedszkola Promującego Zdrowie
Koncepcja placówki promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Obecnie w sieci Szkół dla Zdrowia w Europie (Schools for Heath In Europe – SHE) przyjmuje się eko-holistyczny model szkoły promującej zdrowie. Zakłada on istnienie powiązanych wzajemnie ze sobą pięciu kluczowych elementów „wewnątrz” szkoły oraz oddziaływanie czynników zewnętrznych, związanych z legislacją, polityką i inicjatywami w resorcie zdrowia i edukacji na poziomie międzynarodowym, krajowym, regionalnym i lokalnym. Wskazuje to, że działania dla tworzenia szkoły/przedszkola nie mogą ograniczać się do samej placówki, lecz muszą być powiązane i wspierane przez resorty edukacji i zdrowia na różnych poziomach.
Aktualnie w krajach należących do SHE istnieje zróżnicowane podejście i różnorodne modele placówek promujących zdrowie. Szkoła/przedszkole promujące zdrowie to raczej procesem dokonujący się w określonym kontekście, a nie efekt wdrażania ogólnie ustalonych zasad.
W Polsce koncepcja placówek promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom.
Definicja szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Podręcznik Szkoła Specjalna Promująca Zdrowie
O programie dla szkół – link do strony www.ore.edu.pl
Definicja przedszkola promującego zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
- zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci);
- podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
O programie dla przedszkoli – link do strony www.ore.edu.pl

Szkolny/Przedszkolny koordynator
Szkolny/przedszkolny koordynator pełni rolę lidera i promotora zmian, i wraz z dyrektorem placówki stwarza warunki do pracy przynoszącej sukcesy.
Koordynator jest powoływany przez dyrektora szkoły/przedszkola w porozumieniu z członkami zespołu promocji zdrowia.
Zadania szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia:
- Współdziałanie z koordynatorem rejonowej/wojewódzkiej sieci SzPZ/PPZ;
- Upowszechnianie koncepcji SzPZ/PPZ w społeczności szkolnej/przedszkolnej;
- Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności szkolnej/przedszkolnej i w społeczności lokalnej oraz motywowanie ich do wspólnych działań;
- Inicjowanie, organizowanie i koordynowanie prac związanych z dokonywaniem diagnozy, planowaniem działań, ich realizacją i ewaluacją wyników;
- Współudział w kształceniu pracowników szkoły/przedszkola w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej;
- Kierowanie pracą szkolnego/przedszkolnego zespołu ds. promocji zdrowia;
- Prowadzenie dokumentacji działań szkoły/przedszkola w zakresie promocji zdrowia;
- Rozwijanie własnych umiejętności, w tym współdziałania z innymi ludźmi i kierowania wspólnie podjętymi działaniami.
Materiały do pobrania dotyczące promocji zdrowia – link do strony www.ore.edu.pl
Bank dobrych praktyk – link do strony www.ore.edu.pl
Założenia programowe Skierniewickiej Regionalnej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie
W Europie założenia Szkoły Promującej Zdrowie (SzPZ) opisano po raz pierwszy w 1989 roku w raporcie Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization – WHO) „Zdrowa szkoła”[1], możliwości jej wdrożenia sprawdzono w latach 1992–1995 w pilotażowym projekcie realizowanym w Czechach, Polsce, Słowacji i na Węgrzech.
Do upowszechnienia tej koncepcji przyczyniło się utworzenie przez WHO, Radę Europy i Komisję Europejską w 1992 roku Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie (ESSzPZ), która w 2007 roku przekształciła się w sieć Szkoły dla Zdrowia w Europie (School for Health in Europe – SHE)[2]. Do sieci tej należy 45 krajów. Program SzPZ to najdłużej trwające i wciąż rozwijające się w Europie i na innych kontynentach skoordynowane, systemowe, długofalowe i dobrowolne działania na rzecz zdrowia w szkoły.
W Polsce popularyzację idei SzPZ rozpoczęto od 1991 roku pod kierunkiem prof. dr hab. n. med. Barbary Woynarowskiej.
Polska była jednym z 4 krajów realizujących ww. projekt pilotażowy i jednym z 7 pierwszych krajów przyjętych do ESSzPZ. W 1992 r. powstała pierwsza wojewódzka sieć szkół promujących zdrowie (w woj. ciechanowskim). Od 2006 r. sieci SzPZ istnieją we wszystkich województwach i należy do nich ok. 3200* szkół i przedszkoli, w tym z rejonu Skierniewic 33*. Takiej regionalnej struktury dla wspierania pracy szkół nie ma w żadnym innym kraju należącym do sieci SHE.[3]
W dniu 23 listopada 2009 roku podpisano Porozumienie o współpracy między ministerstwami w sprawie promocji zdrowia i profilaktyki dzieci i młodzieży.
W treści Porozumienia zapisano m.in.:
- zapewnienie synergii działań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, które są realizowane przez strony porozumienia w szkołach i placówkach oraz w środowisku lokalnym, w tym podejmowanie działań na rzecz wdrażania programów promujących zdrowie, w tym programu „Szkoły dla Zdrowia Europy”;
- upowszechnianie idei sieci szkół promujących zdrowie i wynikających z niej działań na poziomie lokalnym;
- prowadzenie systemu certyfikacji szkół i placówek będących w sieci szkół promujących zdrowie;
- umożliwienie prezentacji dobrych praktyk i wymiany doświadczeń między szkołami i placówkami oświatowymi w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży;
- upowszechnianie wiedzy i doświadczeń z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży wynikających ze współpracy międzynarodowej;
- propagowanie podejmowanych działań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży w mediach.
Od grudnia 2017 r. wszystkie sieci w Polsce (w uzgodnieniu z Przewodniczącą Centralnej Kapituły Certyfikatu Krajowego i Koordynatorem Krajowym) zmieniły swoje nazwy. Obecna nazwa skierniewickiej sieci to Skierniewicka Regionalna Sieć Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.
*Stan na maj 2021 r.
Pionierzy o korzyściach płynących z pracy w Sieci Szkół Promujących Zdrowie
[1] Young I., Williams T., (1990), Zdrowa szkoła (wersja polska), Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
[2] Założenia SzPZ w Europie i jej ewolucję opisano w artykule: Woynarowska-Sołdan M., (2015), Szkoła promująca zdrowie w Europie w świetle dokumentów czterech europejskich konferencji, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1, s. 97–111.
[3] Szkoła promująca zdrowie. Poradnik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. Pr. zbior. pod redakcją naukową Barbary Woynarowskiej i Magdaleny Woynarowskiej-Sołdan. Wyd. 2 poprawione. ORE, Warszawa 2019 r.
